Baroko ve světové a české literatuře

- Období od poloviny 16 století do poloviny 18. století.
- Je to období válek a nejistoty.Lidé mají pocit marnosti a pomíjivosti pozemského světa.
- Pro baroko je charakteristická duchovnosta misticmus, naturalistická konkrétnost, nedůvěra v rozum, absolutizace víry, snaha ohromit, vnitřní napětí, patos, kontrasty, odklon od přírody a zaměření na vlastní nitro.
- Baroko znamená pravděpodobně "nepravidelná perla.
Od poloviny 16.století vzniká v Itálii a ve Španělsku a během 17.století se rozšířilo do celé Evropy.Barokní literatura oživila typické středověké žánryjako jsou legenda, duchovní píseň, traktát, epos či reflexní lyrika.

SVĚTOVÉ BAROKO

Itálská literatura

Torquato Tasso
- Celý život trpěl výčitkami že jeho dílo není nábožensky bezůhonné.Ze strachu z kacířství zešílel.Napsal hrdinský epos na téma křížové výpravy *Osvobozený Jeruzalém.Smyslem skladby není hrdinovo dobývání světa,ale boj proti rozvratným silám v člověku, napětí mezi pokušením světa a vnitřní povinností.

Španělská literatura

Pedro Calderón de la Barca
-Psal komedie a pak náboženské hry.Barokní prvky se v jeho tvorbě projevují protiklady a formální stavbou.Napsal dramatickou hru *Život je sen.Veškerý její děj se odehrává v nitru hlavní postavy, prince který žije od malička přikován jako zločinec, kvůli věštbě jeho zločinecké budoucnosti.Překonáním sebe sama se vymaní z osudového předručení.

Anglická literatura

John Milton
- Studoval v Cambridge, byl tajemníkem Olivera Cromwella a obhajoval revoluci. Za své spisy byl i vězněn.Napsal duchovní epos *Ztracený ráj. Tento epos je psán jako oslava revoluce.Zachycuje příběh pádu Adama a Evy a zachycuje příčinu hříchu - satanovu vzpouru proti bohu.Zdůrazňuje zde lidskou svobodu rozhodování proti zásahům osudu a boží vůle.

Německá literatura

Hans Jacob Christoffel von Grimmelshausen
- Zůčastnil se 30tileté války.Ve svém díle *Simplicius Simplicissimus pojednává o osudech chlapce prosťáčka který utekl z domova před vojáky. Je vychován poustevníkem,a poté sám volí raději poustevnický život než život ve světě obyčejných zkažených lidí.

BAROKO V ČESKÉ LITERATUŘE

- Období poznamenáno válečnými konflikty, morem a nadvládou Habsburků.
-Nositeli kultury a vzdělanosti se stali jezuité.
- Barokní umění zobrazovalo především lidské utrpení, bídu a strach.
- Po bitvě na bílé hoře odešla evangelická šlechta a měšťanstvo do emigrace. Česká pobělohorská literatura se tedy dělí na domácí - katolickou a emigrantskou - evangelickou.

- Literatura je charakterizována složitou metaforičností, symbolikou, expresivitou, mystismem, absolurizací víry a alegoriemi.V poezii převládají kancionály,v próze postily.
Domácí literatura

-V domácí literatuře se psalo česky nebo latinsky, později německy.Hlavní vliv na literaturu má jezuitský řád. V popředí stojí duchovní písně, legendy a náboženská dramata. Bedřich Bridel
- Byl členem jezuitského řádu.Psal česky.Napsal básnickou skladbu *Co bůh?Co člověk? - což je řetězec metafor nicoty lidské existence ve srovnání s božskou dokonalostí.

Bohuslav Balbín
- Byl členem jezuitského řádu.Psal latinsky.Napsal *Rozprava na obranu jazyka slovanského, zvláště českého - kde vyjadřuje myšlenku práva národa na vlastní jazyk.Obhajuje češtinu jako kultivivovaný jazyk.

Adam Michna z Otradovic
- Měšťan,varhaník a hudební skladatel.Námětem jeho tvorby je duchovní láska.Napsal písně *hajej, můj andílku, *Pod našima okny, *Chtíc aby spal

Literatura pololidová
- Úroveň českého jazyka upadala a česky se mluvilo je na venkově.Nekatolické knihy byly páleny, a nositelkou českého jazyka se stala tzv. pololidová tvorba a ústní lidová slovesnost.Vyvýjely se souběžně s pobělohorskou literaturou. Pololidová literatura byla psaná měšťany a hlavní pozornost byla soustředěna na postavu sedláka.Populární byla interludia - frašky z lidového prostředí plné satiry parodie a vulgyrismů.Psal je například V.F. Kocmánek.Dalším stylem byly tzv. písmácké paměti - tedy historické události zaznamenávané formou osobních zápisků.Věnoval se jim například F.J. Vavák.
Lidová tvorba neboli ústní lidová slovesnost vniká převážně mezi venkovským lidem a uchovává se ústním vyprávěním z generace na generaci.Hlavními žánry ústní lidové slovesnosti byly pohádky, pověsti, písně či lidové hry.Tzv. sběratelé se ji snažili zaznamenávat.Mezi nejznámější sběratele patří K.J.Erben a Božena Němcová.

Exulantská či emigrantská literatura

- Patřili sem např.Pavel Stránský a Pavel Skála ze Zhoře

Jan Ámos Komenský
- Je nejdůležitější postavou českého baroka. Byl filozofem, pedagogem, historikem a překladatelem, originálním básníkem a posledním biskupem jednoty bratrské.
- Narodil se na jižní Moravě a vzdělání získal ve Strážnici, v Přerově a v německém Herbonu a Heidelbergu. Působil jako učitel.Od roku 1620 se skrýval pak odešel do exilu.Do vlasti se už nikdy nevrátil.Pobýval v polském Lešně, v Anglii, ŠZemřel v Amsterdamu. Ve svém díle se věnoval pedagogice, filozofii, teologii, českému jazyku a literatuře. Jeho nadčasové myšlenky tvoří základ dnešní pedagogiky.
- Filozoficko-náboženská díla Komenského:
* Listové do nebe - List chudých kristovi.Autor zde kritizuje společnost.
*Labyrint světa a ráj srdce - alegorická skladba, je ostrou kritikou soudobé společnosti. Poutník (autor) prochází městem bludištěm. Jeho průvodci Všezvěd, Všudybud a Mámení mu nasazují růžové brýle . On ale všude poznává jen klam a podvod. Jedinou útěchou je mu bůh.Psáno prózou.
*Kšaft umírající matky jednoty bratrské - Pastýřský list, v němž nechává svoji církev promlouvat jako umírající matku.Měl přinést útěchu v těžké situaci.

- Pansofická díla Komenského :
-*Via lucis - cesta světla.Srozumitelná kniha umožňující všem dostupné školské vzdělání.

- Pedagogická díla Komenského :
-*Didaktika česká - později "Velká didaktika-nejznámější dílo obsahující všechna zásady moderní pedagogiky a soustavu výchovy a vzdělání.
*Informatorium školy mateřské- Dílo soustředěné na výchovu dětí v předškolním věku.
*Brána jazyků otevřená - učebnice latiny
*Orbis pictus - první ilustrovaná učebnice cizích jazyků.
*Škola hrou - učebnice latiny dramatickou formou.

- Díla k rozvoji českého jazyka :
*Kancionál - sbírka české duchovní lyriky *Poklad jazyka českého - spáleno. *O poezii české


Zpět